Perakendede ‘‘Yeni Normal’’
24 Haziran2020

Perakendede ‘‘Yeni Normal’’

Çin Halk Cumhuriyeti’nin Wuhan kentinden başlayarak dünyaya yayılan Koronavirüs salgını ile mücadele kapsamında uygulanan tedbirler, yeni bir dönemin kapısını aralıyor.

Olağanüstü gelişmelerin yaşandığı pandemi sürecinde, yeniden normale dönüş planlarıyla gündeme gelen ‘‘yeni normal’’ kavramı, günlük hayatımızda başlayan değişimlerin birçok sektörde yapısal değişikliklere yol açtığına işaret ediyor. Sürecin perakende sektörüne etkisi ile ortaya çıkan ‘‘yeni perakende’’ anlayışı ise giderek yaygınlaşan uygulamaları ile öne çıkıyor.


Pandemi ile mücadele sürecinde karşımıza çıkan ve günlük hayatımızın parçası olan uygulamaların, resmi zorunluluklar kalksa dahi uzun bir süre devam edeceği öngörülüyor. Bununla birlikte satış yöntemlerinde yaygınlaşmaya başlayan çeşitli yöntemler mevcut.

Nokta İçi Uygulamalar

Hijyen çekincelerini bertaraf etmek için gerekli nokta içi uygulamalar, paketli sebze-meyve satışı, kişisel hijyeni sağlamak adına sunulan dezenfektanlar, kısıtlı sayıda alışverişçi alımı ile mağazalarda hijyen ve sosyal mesafe önlemleri yeni perakendenin olmazsa olmazları arasında yer alıyor.

Temassız Ödeme ve Hızlı Kasalar

Temasın minimuma indirilmesi amacıyla öne çıkan temassız ödeme yöntemlerine rağbet artıyor. Müşterilerin mağaza içinde mümkün olduğu kadar az vakit geçirmesini amaçlayan hızlı kasalar ise planlı alışveriş alışkanlığı kazanan alışverişçinin içini rahatlatacak çözümler arasında yer alıyor.Mağaza İçi Alışverişçi DeneyimiDaha hızlı bir alışveriş deneyimi düşüncesi ile nokta ziyareti gerçekleştiren alışverişçinin ihtiyaç listesi dışındaki ürünlere dikkatini çekmek gittikçe zorlaşıyor. Alışveriş süresinin kısalmasıyla ortaya çıkan hızlı satın alma kararı karşısında, mağaza içi yolculuğun yeniden kurgulanması gerekiyor. Bu durum perakendecilerin, ürün teşhiri, pratik paketlemeler, kampanya duyurusu gibi birçok fiziksel uygulamada değişikliklere gitmesine yol açıyor.

Çoklu Kanallardan Satış

Dijital alışverişlerde yaşanan yoğunluk karşısında yetersiz kalan klasik teslimat süreçleri, çözüm olarak farklı satış yöntemlerini de beraberinde getiriyor. Fiziksel ve dijital alışveriş deneyiminin birlikte gerçekleştiği bu yöntemler, teslimat sorunların ortadan kaldırırken çevrimiçi alışveriş seçeneği ve rahatlığını sağladığı için özellikle tercih ediliyor.Özellikle market alışverişlerinin zirve yaptığı dönemlerde popüler olan Tıkla ve Topla (Click and Collect) modeli, alışverişçinin dijital kanaldan satın aldığı ürünleri satış noktasından teslim almasını hedefliyor. Teslim alma zamanını belirleyebilen müşteriler, siparişlerini mağazadan teslim alırken ihtiyaç listesi dışındaki ürünlere de göz atabiliyor. Mağaza içinde alışverişini sürdüren alışverişçi, çapraz pazarlama stratejileri sayesinde daha yüksek bir nihai sipariş değeriyle mağazadan ayrılabiliyor.