“Rekabetin en büyüğünü perakende sektörü yaşıyor”
Perakende sektöründe yerel market zincirleri çok önemli bir yere sahip. Yerel marketler, perakendenin sigortası olarak kabul edebileceğiniz yerel marketler hakkında İstanbul PERDER Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Ulu bize açıklamada bulundu.
Yerel Marketlerin sektör için önemi nedir?
Perakende sektöründe yerel market zincirleri çok önemli bir yere sahip. Yerel marketler, perakendenin sigortası olarak kabul edebileceğiniz yerel marketler hakkında İstanbul PERDER Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Ulu bize açıklamada bulundu.
Günümüzde İstanbul ve tüm Türkiye’ye baktığımızda ülkemizin ticaretinde, istihdamında çok büyük önemi olduğunu belirten Ulu, ulusal ve discount mağazacılığı Türkiye’ye girmeden önce yerel olarak bakkal, büfe ve marketlerimizle tüketicilere hep hizmet vermiş olduklarını, ve bugün ise kendilerini daha çok geliştirerek görevlerini sürdürdüklerine değindi:
“Bu manada sektörde kendimizi çok sorumlu hissediyor, her gün kendimizi daha da geliştirerek, yeni değerler katarak yerel perakendeye güç katıyoruz. Hatta bugün ülke ekonomisine ve istihdama katkıda yerel zincirler olarak ulusal ve discountlara göre daha ön plandayız. Çünkü geriye dönük büyüme oranlarımız bunu gösteriyor. 2016 yılı itibariyle Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF)’nabağlı tüm üyelerimizin 67.000 çalışanı; federasyonumuza üye olmayanları da katarsak bu sayı toplam 87.000 çalışana ulaşmış durumda. Hedeflerimiz arasında; dün olduğu gibi bugün de yarın da yerellerin ve ülkenin gerçek perakendecilerinin var olduğunu sürdürmek ve yerel markalarımızı diğer ülkelere de taşımak olarak söyleyebiliriz. Bünyemizde öyle arkadaşlarımız var ki bugün Marmara Bölgesinin cirosal ve yapısal olarak en büyükleridir.” Diye sözlerine devam etti.
Verimlilik için
Verimliliğin çok önemli bir nokta olduğunu belirten Ramazan Ulu bu konuda da hassasiyet gördüklerini anlatıyor: “Doğrudan kendi işimiz, kendi organizasyonumuzla ilgili madde, insan ve zaman kaynağına ek olarak yerel ve ulusal kaynakların da verimli kullanılması şart. Kaynakların gittikçe daraldığı, rekabetin gittikçe kızıştığı bir ekonomik ortamda, verimlilik rekabet gücünü korumak isteyen bir şirketin, hatta bir ülkenin mutlaka sahip olması gereken bir bakış açısı olarak karşımıza çıkmakta. Verimli çalışan bir şirketi hızlı çalışan bir makine olarak düşünebiliriz.
• İşlevini yerine getiren: Yani müşterilerine hızlı, temiz, güvenli, mutluluk verici bir biçimde hizmet eden bir süpermarket olmak,
• İşletmecilerinin hedeflediği amacı yerine getiren: Yani kâr yapan,
• Asıl ürünü (mal ve hizmet sunmak) dışında atığı minimum olan: Ambalaj malzemeleri, satılmamış manav ürünleri, iade ürünler,
• Elle tutulmayan kayıpları minimum: Elektrik, su, internet
• Parçaların iletişimi sağlayan beynin (yönetim) etkili ve verimli çalıştığı bir şirket olmak.
Markalaşma adına
Perakende sektörünün çok acilen yeniden bir yasal düzenlemeye ihtiyacı olduğunu söyleyen Ulu sözlerini söyle tamamladı: “Biz, aslında yerel perakendenin kendi bölgelerimizde kendimize göre yerel marketlerin bir markasıyız. Elbette, her alanda kendimizi yeniliyor ve kurumsallaşma adına ne gerekiyorsa yapma gayreti gösteriyoruz. Elimizdeki istatistikler de bunu doğruluyor. En büyük sıkıntılarımızdan birisi personel sirkülâsyonudur. Yetişmiş personel bulmakta gerçekten zorlanıyoruz. Mağazalarımızın açılış-kapanış saatleri, hafta sonu tatili, resmi tatil günleri vb. gibi konularda büyük sıkıntılar yaşamaktayız. Belki de Türkiye’de rekabetin en büyüğünü perakende sektörü yaşamaktadır. Ağır koşullarda çalışmaktayız ve bunun bedelini de biz sektör olarak ödemekteyiz. Kendi sorunlarımızı kendimiz çözebilmek için alternatifler oluşturmaktayız. Personel eğitimlerimiz bunun en başında gelmektedir. Özellikle son yıllarda bizler kendimizi daha çok yeniliyor, sektörün markalaşması için üzerimize düşen görevi yapma gayreti gösteriyoruz.”
Yerellerin Türkiye perakende sektöründeki cirosal büyüklüğü aşağıda vereceğimiz rakamlar ve oranlarla açıktır:
• Türkiye Perakende Sektörü Büyüklüğü: 295 milyar
• Modern Kanal Payı: Yüzde 25,7
• Geleneksel Kanal Payı: Yüzde74,3
• Toplam Market Grupları İçinde Paylar
• Yerel Perakende : Yüzde 37,7
• Yaygın Perakende: Yüzde 62,3 (Discount Marketler Dahil)
• 2015 yılında yerel perakende büyüme oranı: Yüzde 9
• Yerel perakende 2016 yılı büyüme hedefi: Yüzde 10
• Yerel perakende 2023 hedefi: 70 milyar TL