Perakendede ‘‘Yeni Normal’’
24 Haziran2020

Perakendede ‘‘Yeni Normal’’

Çin Halk Cumhuriyeti’nin Wuhan kentinden başlayarak dünyaya yayılan Koronavirüs salgını ile mücadele kapsamında uygulanan tedbirler, yeni bir dönemin kapısını aralıyor.

OlaÄŸanüstü geliÅŸmelerin yaÅŸandığı pandemi sürecinde, yeniden normale dönüÅŸ planlarıyla gündeme gelen ‘‘yeni normal’’ kavramı, günlük hayatımızda baÅŸlayan deÄŸiÅŸimlerin birçok sektörde yapısal deÄŸiÅŸikliklere yol açtığına iÅŸaret ediyor. Sürecin perakende sektörüne etkisi ile ortaya çıkan ‘‘yeni perakende’’ anlayışı ise giderek yaygınlaÅŸan uygulamaları ile öne çıkıyor.


Pandemi ile mücadele sürecinde karşımıza çıkan ve günlük hayatımızın parçası olan uygulamaların, resmi zorunluluklar kalksa dahi uzun bir süre devam edeceÄŸi öngörülüyor. Bununla birlikte satış yöntemlerinde yaygınlaÅŸmaya baÅŸlayan çeÅŸitli yöntemler mevcut.

Nokta Ä°çi Uygulamalar

Hijyen çekincelerini bertaraf etmek için gerekli nokta içi uygulamalar, paketli sebze-meyve satışı, kiÅŸisel hijyeni saÄŸlamak adına sunulan dezenfektanlar, kısıtlı sayıda alışveriÅŸçi alımı ile maÄŸazalarda hijyen ve sosyal mesafe önlemleri yeni perakendenin olmazsa olmazları arasında yer alıyor.

Temassız Ödeme ve Hızlı Kasalar

Temasın minimuma indirilmesi amacıyla öne çıkan temassız ödeme yöntemlerine raÄŸbet artıyor. MüÅŸterilerin maÄŸaza içinde mümkün olduÄŸu kadar az vakit geçirmesini amaçlayan hızlı kasalar ise planlı alışveriÅŸ alışkanlığı kazanan alışveriÅŸçinin içini rahatlatacak çözümler arasında yer alıyor.MaÄŸaza Ä°çi AlışveriÅŸçi DeneyimiDaha hızlı bir alışveriÅŸ deneyimi düÅŸüncesi ile nokta ziyareti gerçekleÅŸtiren alışveriÅŸçinin ihtiyaç listesi dışındaki ürünlere dikkatini çekmek gittikçe zorlaşıyor. AlışveriÅŸ süresinin kısalmasıyla ortaya çıkan hızlı satın alma kararı karşısında, maÄŸaza içi yolculuÄŸun yeniden kurgulanması gerekiyor. Bu durum perakendecilerin, ürün teÅŸhiri, pratik paketlemeler, kampanya duyurusu gibi birçok fiziksel uygulamada deÄŸiÅŸikliklere gitmesine yol açıyor.

Çoklu Kanallardan Satış

Dijital alışveriÅŸlerde yaÅŸanan yoÄŸunluk karşısında yetersiz kalan klasik teslimat süreçleri, çözüm olarak farklı satış yöntemlerini de beraberinde getiriyor. Fiziksel ve dijital alışveriÅŸ deneyiminin birlikte gerçekleÅŸtiÄŸi bu yöntemler, teslimat sorunların ortadan kaldırırken çevrimiçi alışveriÅŸ seçeneÄŸi ve rahatlığını saÄŸladığı için özellikle tercih ediliyor.Özellikle market alışveriÅŸlerinin zirve yaptığı dönemlerde popüler olan Tıkla ve Topla (Click and Collect) modeli, alışveriÅŸçinin dijital kanaldan satın aldığı ürünleri satış noktasından teslim almasını hedefliyor. Teslim alma zamanını belirleyebilen müÅŸteriler, sipariÅŸlerini maÄŸazadan teslim alırken ihtiyaç listesi dışındaki ürünlere de göz atabiliyor. MaÄŸaza içinde alışveriÅŸini sürdüren alışveriÅŸçi, çapraz pazarlama stratejileri sayesinde daha yüksek bir nihai sipariÅŸ deÄŸeriyle maÄŸazadan ayrılabiliyor.